Symposium #1

Symposium #1

September 5th, 2018

Keio University Mita Campus
慶応義塾大学三田キャンパス 南館2B13
〒108-8345 東京都港区三田2-15-45
2-15-45 Mita, Minato-ku, Tokyo 108-8345
https://www.keio.ac.jp/ja/maps/mita.html

Schedule

13:00 – 13:10
Opening Address
Daisuke Takeya
開会挨拶 武谷大介
13:10 – 13:50
Keynote Address
Masayuki Okahara
“Why do you want to be here, with me?”
基調講演 岡原正幸
「あなたはなぜここにいる?」
13:50 – 14:20
Paper I Tadato Sawada
“I am unable to comprehend your suffer – but I do know for a fact that you are suffering”
報告I 澤田唯人
「あなたの苦しみを私はわからないかもしれない。でも、あなたが苦しんでいるということ、そのことを私は知っている」
14:20 – 14:50
Paper II Ryoichi Ogino
“One day, I can not go to school – Think about what to tell from “Futoko” in “Sonota” ”
報告II 荻野亮一
「ある日、私は学校へ行けなくなった--「その他」の「不登校」から語ること、語れないことについて考える」
14:50 – 15:20
Coffee Break休憩
15:20 – 15:40
Comments and Discussion
Midori Miyakawa
コメント・討論
宮川緑
15:40 – 16:00
Comments and Discussion
Masahiro Usami
コメント・討論
宇佐美雅浩
16:00 – 17:00
Discussion全体討論

Interpreters: Emiko Tokai 東海笑子; Osamu Adachi 安達修

Presenters

MASAYUKI OKAHARA

Masayuki Okahara is Professor of Sociology at Keio University. Born in 1957, he graduated from the Faculty of Economics, Keio University in 1980 and studied Theater Studies at München University in 1981. He started teaching Sociology at Keio University in 1989. He joined Performance Studies at Hamburg University in 2014 and has managed Keio Arts-Based Research Center. Okahara has published a number of books and articles in Japanese, including Homo Affectus, Born in the Emotional Capitalism, Live your Emotions!, and Blackboard and Wine. He organized Mita House (Alternative Space) and Keio ABR (Action Group). He also performs himself in the field of Aktionskunst/Performance Art as a part of his sociological practices.

岡原正幸

1957生 慶應義塾大学文学部教授 感情社会学、障害学、パフォーマンス研究、生の社会学を専攻。『生の技法』『感情の社会学』『ホモ・アフェクトス』『感情資本主義に生まれて』『感情を生きる』などの著作があり、またコミュニティデザインの分野では『黒板とワイン』に描かれた「三田の家」を運営した。アートを基本的なツールにした学問研究 ABR arts-based researchを推進し、具体的なアクショングループであるKeio ABRを主宰している。この一環で、自身の研究を土台にしてパフォーマーとしてもニパフや学術学会において作品を発表している。


TADATO SAWADA

Tadato Sawada is a sociologist. His research is exploring the meaning-world in the subjective experience of persons who are living self-injuries such as “wrist-cutting” that cannot be understood rationally but can be metaphorically, based on their narratives at the interviews. Some of Sawada’s recent major papers include “The affective body lived in vulnerability: A sociological approach to the borderline personality disorder’s affective action”, “The metaphorical dialogue: a practice of the persons directly concerned in indescribable suffering”, “Reliving and Re-enacting Others’ Experiences Metaphorically: A sociological perspective using arts-based research to apprehend and understand a life”. He is also working as a lecturer at Keio University and Otsuma Women’s University and so on.

澤田唯人

慶應義塾大学、大妻女子大学ほか兼任講師。日本学術振興会特別研究員(DC2)を経て現職。リストカットなどの自傷行為を生きる人々への継続的なインタビュー調査から、彼女(彼)らがその身体をもって体現していく(一見、合理的には思われない)メタフォリカルな行為実践とその物語世界に関する社会学的研究をおこなっている。主な論文に「腫れものとしての身体――『境界性パーソナリティ障害』における感情的行為の意味」(『社会学評論』264号)、「隠喩的対話という技法――『語り得なさ』をめぐる当事者実践の社会学」(『三田社会学』19号)、「他者の生を《なぞる》ための、今ここの《なぞらえ》の世界――アートベースで生きられる他者理解と社会学」(『哲學』138号)がある。


RYOICHI OGINO

Graduate School of Sociology Keio University / Theater Practitioner / Setagaya Public Theater Workshop Laboratory Researcher / Specialty: Sociology · Education · Applied Theater Studies /
As a Researcher, Ogino discussed various problems related to youth’s difficulty in living and self expression, and as a Theater Practitioner, he has been involved in a theater workshop in collaboration with citizens in various places to produce works. In recent years, in particular, Ogino is studying how narratives and expression practices can be involved in young generation’s mental health issues.

荻野亮一

1990年生/東京都出身/慶應義塾大学大学院社会学研究科博士課程在学(社会学専攻)/シアタープラクティショナー/世田谷パブリックシアター演劇ワークショップラボ研究員/専門:社会学・教育学・応用演劇学/研究者として若者の生きづらさと自己表現に関わる様々な問題を論じるとともに、演劇の実践家として、各地で市民と協同して作品を制作する演劇ワークショップに携わってきた。近年は殊に、若者のメンタルヘルスの課題に対して、語りや表現の実践がどのように関わりうるのか、研究を進めている。


MIDORI MIYAKAWA

Midori Miyakawa has currently started the first year of the PhD program in Graduate School of Global Arts, Department of Arts Studies and Curatorial Practices, at Tokyo University of the Arts. B.A., Tokyo University of the Arts, Tokyo, Japan (2016); M.A., Tokyo University of the Arts, Tokyo, Japan (2018). She researches on women artists in Postcolonial East Asia. Member of Kosaten, an open space in Suginami, Tokyo.

宮川緑

東京芸術大学美術学部芸術学科卒業、同大学大学院国際芸術創造研究科アートプロデュース専攻修士課程終了。現在、同大学院研究科博士後期課程に在籍。ポストコロニアル時代における東アジアの女性アーティストを研究テーマとしている。東京都杉並区善福寺のオープン・スペース「あなたの公-差-転/kosaten」のメンバー。


MASAHIRO USAMI

Born in 1972 in Chiba, Japan, in 1997 graduated from Musashino Art University (B.A in Visual Communication Design). The “Manda-la” project is something Usami began at art school and which has evolved for over 20 years. Each individual photograph features a central figure, all of whom come from different regions and standpoints, and then distributed in their environs are the people and things that express the world of that particularly figure, just like the form of a Buddhist mandala painting. Some of Usami’s recent major exhibits include “I Say Yesterday, You Hear Tomorrow. Visits from Japan”, (Gallerie delle Prigioni, Treviso, Italy, 2018), “Manda-la in Cyprus” (Pafos 2017, Cyprus, 2017 & Mizuma Art Gallery, Tokyo, 2018), “Koganecho Bazzar 2017: Double Façade” (Under the elevated Kogane Studio and others, Kanagawa, 2017), “ART JOG 10:Changing Perspective”, (Jogja National Museum, Yogyakarta, Indonesia), “Daegu Photo Biennale” (Daegu Culture & Arts Center, Korea, 2016), etc. Lives and works in Tokyo.

宇佐美雅浩

1972年千葉県千葉市生まれ。1997年武蔵野美術大学視覚伝達デザイン学科卒業。様々な地域や立場におかれた人々とその人物の世界を表現するものや人々を周囲に配置し、仏教絵画の曼荼羅のごとく1枚の写真に収める「Manda-la」プロジェクトを大学在学中から20年以上続けている。近年の主な展覧会に、2018年「I Say Yesterday, You Hear Tomorrow. Visits from Japan」(Gallerie delle Prigioni、トレヴィーゾ、 イタリア)、「Manda-la in Cyprus」(Pafos2017, キプロス/ミヅマアートギャラリー、東京)、2017年「黄金町バザール2017:他者と出会うための複数の方法」(黄金町エリア、神奈川)、「ART JOG 10:Changing Perspective」(ジョグジャカルタ国立博物館)、 2016年「大邱フォトビエンナーレ」(Daegu Culture & Arts Center、韓国)などがある。東京在住。